Toetsen

Het IEP LVS bevat verschillende hoofd-hart-handen-toetsen die ingezet kunnen worden om de vaardigheden van een leerling in beeld te brengen. De toetsen taal en rekenen brengen de cognitieve vaardigheden (hoofd) van een leerling in beeld. Maar dit zegt natuurlijk niet alles. Een kind is meer dan taal en rekenen. Er zijn meer vaardigheden van invloed op de ontwikkeling van een leerling. Daarom zijn in het LVS ook instrumenten opgenomen voor de hart-handen vaardigheden zoals leeraanpak, sociaal-emotionele ontwikkeling en creatief vermogen. 

Inhoudelijke informatie
Voor alle toetsen en instrumenten is in het IEP LVS een Toetswijzer beschikbaar. Als je meer wilt weten over de inhoud en de achtergrond van deze toetsen, ga dan via 'Menu', 'Toetsinformatie', naar een willekeurige toets. Bij 'Downloads' staat dan de Toetswijzer. 

Praktische informatie
Het overzicht van de toetsen vind je via ‘Menu’, ‘Toetsinformatie’. 

Je krijgt hier een lijst van alle toetsen en instrumenten te zien. Je kunt hier filteren op vaardigheid of op leerjaar om de toets te vinden die je zoekt. Wanneer je op ‘Bekijk’ klikt, krijg je alle informatie over deze toets te zien. Hier vind je bijvoorbeeld de verwachte afnametijd, de benodigdheden, de onderliggende aspectgroepen, etc. 

De meeste toetsen bestaan uit twee delen; de leerlingen krijgen na het eerste deel de instructie dat zij pas verder mogen als de juf of meester dat zegt. Je kunt er als leerkracht voor kiezen om de leerlingen direct het volgende deel te laten maken of ze eerst een pauze te geven, waarbij de lengte van deze pauze ook door de leerkracht wordt bepaald (een uur, een dag, etc.). Het is wenselijk om beide delen van één toets binnen een week af te nemen, i.v.m. de betrouwbaarheid van de uitslag. Als een leerling ziek wordt o.i.d., dan kun je hier van afwijken. 

Hieronder zie je een overzicht van alle toetsen en instrumenten in het IEP LVS.

Hoofd - Taal - Taalverzorging (TV), Technisch lezen (TL), Lezen (LZ), Woordenschat (WS), Schrijven (SCHR)

Toets

Verwachte
afnametijd (min)

AudioAanbevolen
leerjaar
Wijze van
beoordelen

Benodigdheden

Toetsvorm

Deel 1Deel 2




TV 3a3030Ja3 (periode I)AutomatischKoptelefoonDigitaal

TV 3a
(papier)

3030Nee3 (periode I)Handmatig

Leerkrachtboekje
Leerlingboekje
Afbeeldingen

Papier
TV 4a3030Ja4 (periode I)AutomatischKoptelefoonDigitaal
TV 4a
(papier)
3030Nee4 (periode I)Handmatig

Leerkrachtboekje
Leerlingboekje
Afbeeldingen

Papier
TV 5a3030Ja5 (periode I)AutomatischKoptelefoonDigitaal
TV 5a
(papier)
3030Nee5 (periode I)Handmatig

Leerkrachtboekje
Leerlingboekje
Afbeeldingen

Papier
TV <1F20-Ja(leerlingen die het 1F
niveau nog niet beheersen)
AutomatischKoptelefoonDigitaal
TV <1F-1F2020Ja6AutomatischKoptelefoonDigitaal
TV <1F-1F-2F2020Ja7AutomatischKoptelefoonDigitaal
TV 1F-2F3030Ja8AutomatischKoptelefoonDigitaal
TV 3F30-Ja(leerlingen die het 2F
niveau al beheersen)
AutomatischKoptelefoonDigitaal
TL 3a

Nee3 (periode I)Handmatig
Papier
TL 4a

Nee4 (periode I)Handmatig
Papier
TL 5a

Nee5 (periode I)Handmatig
Papier
LZ 4a4545Ter ondersteuning4 (periode I)Automatisch

Koptelefoon
Geprinte teksten 

Digitaal
LZ 5a4545Ter ondersteuning5 (periode I)Automatisch

Koptelefoon
Geprinte teksten 

Digitaal
LZ <1F30-Ter ondersteuning(leerlingen die het 1F
niveau nog niet beheersen)
Automatisch

Koptelefoon
Geprinte teksten 

Digitaal
LZ <1F-1F3030Ter ondersteuning6Automatisch

Koptelefoon
Geprinte teksten 

Digitaal
LZ <1F-1F-2F3030Ter ondersteuning7Automatisch

Koptelefoon
Geprinte teksten 

Digitaal
LZ 1F-2F3030Ter ondersteuning8Automatisch

Koptelefoon
Geprinte teksten 

Digitaal
LZ 3F30-Ter ondersteuning(leerlingen die het 2F
niveau al beheersen)
Automatisch

Koptelefoon
Geprinte teksten 

Digitaal
WS 720-Ja7Automatisch

Koptelefoon

Digitaal
WS 820-Ja8AutomatischKoptelefoonDigitaal
SCHR 1F45-Nee6, 7 en 8HandmatigToetsboekjePapier
SCHR 2F45-Nee7 en 8HandmatigToetsboekjePapier


Hoofd - Rekenen

ToetsVerwachte
afnametijd (min)
AudioAanbevolen
leerjaar
Wijze van
beoordelen
BenodigdhedenToetsvorm

Deel 1Deel 2




Rekenen 3a3030Ja3 (periode I)
Automatisch

Koptelefoon
Denkpapier

Digitaal
Rekenen 4a3030Ja4 (periode I)
Automatisch

Koptelefoon
Denkpapier

Digitaal
Rekenen 5a3030Ja5 (periode I)
Automatisch

Koptelefoon
Denkpapier


Digitaal
Rekenen <1F30-Ja(leerlingen die het 1F
niveau nog niet beheersen)

Automatisch

Koptelefoon
Denkpapier

Digitaal
Rekenen <1F-1F3030Ja6Automatisch

Koptelefoon
Denkpapier

Digitaal
Rekenen <1F-1F-1S3030Ja7Automatisch

Koptelefoon
Denkpapier

Digitaal
Rekenen 1F-1S4545Ja8Automatisch

Koptelefoon
Denkpapier

Digitaal
Rekenen 2F-3F3030Ja(leerlingen die het 1S
niveau al beheersen)
Automatisch

Koptelefoon
Denkpapier

Digitaal


Hart & handen – Sociaal-emotionele ontwikkeling (SOC-EM), leeraanpak (LA), creatief vermogen (CV)

ToetsVerwachte
afnametijd (min)
AudioAanbevolen
leerjaar
Wijze van
beoordelen
BenodigdhedenToetsvorm

Deel 1Deel 2




SOC-EM 3-420-Ja3 en 4Automatisch

Koptelefoon

Digitaal
SOC-EM 5-61520Ja5 en 6Automatisch

Koptelefoon

Digitaal
SOC-EM 7-81520Ja7 en 8Automatisch

Koptelefoon

Digitaal
LA 3-415-Ja3 en 4Automatisch

Koptelefoon

Digitaal
LA 5-61515Ja5 en 6Automatisch

Koptelefoon

Digitaal
LA 7-81520Ja7 en 8Automatisch

Koptelefoon

Digitaal
CV 5-62010Ja5 en 6Automatisch

Koptelefoon

Digitaal
CV 7-82010Ja7 en 8Automatisch

Koptelefoon

Digitaal