Toetsen en instrumenten
Het IEP LVS bevat verschillende hoofdtoetsen en hart&handen-instrumenten die ingezet kunnen worden om de vaardigheden van een leerling in beeld te brengen. De toetsen en observatie-instrumenten taal en rekenen brengen de cognitieve vaardigheden (hoofd) van een leerling in beeld. Maar dit zegt natuurlijk niet alles. Een kind is meer dan taal en rekenen. Er zijn meer vaardigheden van invloed op de ontwikkeling van een leerling. Daarom zijn in het LVS ook instrumenten opgenomen voor de hart-handen vaardigheden zoals leeraanpak/leren leren, sociaal-emotionele ontwikkeling en creatief vermogen. In leerjaar 1 en 2 volgen we ook de motorische ontwikkeling van leerlingen.
Inhoudelijke informatie
Voor alle toetsen en instrumenten is in het IEP LVS een Toetswijzer beschikbaar. Als je meer wilt weten over de inhoud en de achtergrond van deze toetsen, ga dan naar Menu > Toetsinformatie, en klik op een toets. Bij 'Downloads' staat de Toetswijzer.
Praktische informatie
Het overzicht van de toetsen en observatie-instrumenten vind je via ‘Menu’, ‘Toetsinformatie’.
Je krijgt hier een lijst van alle toetsen en instrumenten te zien. Je kunt hier filteren op vaardigheid of op leerjaar om de toets te vinden die je zoekt. Wanneer je op ‘Bekijk’ klikt, krijg je alle informatie over deze toets te zien. Hier vind je bijvoorbeeld de verwachte afnametijd, de benodigdheden en de onderliggende aspectgroepen. Voor leerjaar 1 en 2 vind je hier ook de toelichtingen van de doelen die geobserveerd kunnen worden voor taal, rekenen, de sociaal-emotionele ontwikkeling, leren leren en motoriek. Ook kan je de toets inzien met de knop 'Toets uitproberen'. Als je hierop klikt, kom je in de toets terecht en kun je de toets maken net zoals een leerling. Hierdoor kun je als leerkracht de toets voorafgaand aan de toetsafname vast bekijken. Zo weet je wat de leerlingen kunnen verwachten en kun je ze eventueel voorbereiden op de verschillende soorten vragen (open vragen, gesloten vragen, etc.).
De meeste toetsen bestaan uit twee delen; de leerlingen krijgen na het eerste deel de instructie dat zij pas verder mogen als de juf of meester dat zegt. Je kunt er als leerkracht voor kiezen om de leerlingen direct het volgende deel te laten maken of ze eerst een pauze te geven, waarbij de lengte van deze pauze ook door de leerkracht wordt bepaald (een uur, een dag, etc.). Het is wenselijk om beide delen van één toets binnen een week af te nemen, i.v.m. de betrouwbaarheid van de uitslag. Als een leerling ziek wordt o.i.d., dan kun je hiervan afwijken.
Hieronder zie je een overzicht van alle toetsen en instrumenten in het IEP LVS.
Hoofd - Taal - Taalverzorging (TV), Technisch lezen (TL), Lezen (LE), Woordenschat (WS), Schrijven (SCHR)
Toets |
Verwachte |
Audio | Aanbevolen leerjaar |
Wijze van beoordelen |
Benodigdheden |
Toetsvorm | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Deel 1 | Deel 2 | ||||||
TV 3a | 30 | 30 | Ja | 3 (periode I) | Automatisch | Koptelefoon | Digitaal |
TV 3a |
30 | 30 | Nee | 3 (periode I) | Handmatig |
Leerkrachtboekje |
Papier |
TV 3b | 30 | 30 | Ja | 3 (periode II) | Automatisch | Koptelefoon | Digitaal |
TV 3b |
30 | 30 | Nee |
3 (periode II) |
Handmatig | Leerkrachtboekje Leerlingboekje Afbeeldingen |
Papier |
TV 4a | 30 | 30 | Ja | 4 (periode I) | Automatisch | Koptelefoon | Digitaal |
TV 4a (papier) |
30 | 30 | Nee | 4 (periode I) | Handmatig |
Leerkrachtboekje |
Papier |
TV 4b | 30 | 30 | Ja | 4 (periode II) | Automatisch | Koptelefoon | Digitaal |
TV 4b (papier) |
30 | 30 | Nee | 4 (periode II) | Handmatig | Leerkrachtboekje Leerlingboekje Afbeeldingen |
Papier |
TV 5a | 30 | 30 | Ja | 5 (periode I) | Automatisch | Koptelefoon | Digitaal |
TV 5a (papier) |
30 | 30 | Nee | 5 (periode I) | Handmatig |
Leerkrachtboekje |
Papier |
TV 5b | 30 | 30 | Ja | 5 (periode II) | Automatisch | Koptelefoon | Digitaal |
TV 5b (papier) |
30 | 30 | Nee | 5 (periode II) | Handmatig | Leerkrachtboekje Leerlingboekje Afbeeldingen |
Papier |
TV <1F-1F versie 1 | 20 | 20 | Ja | 6 | Automatisch | Koptelefoon | Digitaal |
TV <1F-1F versie 2 | 20 | 20 | Ja | 6 | Automatisch | Koptelefoon | Digitaal |
TV <1F-1F-2F versie 1 | 20 | 20 | Ja | 7 | Automatisch | Koptelefoon | Digitaal |
TV <1F-1F-2F versie 2 | 20 | 20 | Ja | 7 | Automatisch | Koptelefoon | Digitaal |
TV 1F-2F versie 1 | 30 | 30 | Ja | 8 | Automatisch | Koptelefoon | Digitaal |
TV 1F-2F versie 2 | 30 | 30 | Ja | 8 | Automatisch | Koptelefoon | Digitaal |
TV 3F | 30 | - | Ja | (leerlingen die het 2F niveau al beheersen) |
Automatisch | Koptelefoon | Digitaal |
TL 3a | Nee | 3 (periode I) | Handmatig | Papier | |||
TL 3b | Nee | 3 (periode II) | Handmatig | Papier | |||
TL 4a | Nee | 4 (periode I) | Handmatig | Papier | |||
TL 4b | Nee | 4 (periode II) | Handmatig | Papier | |||
TL 5a | Nee | 5 (periode I) | Handmatig | Papier | |||
TL 5b | Nee | 5 (periode II) | Handmatig | Papier | |||
TL 6a | Nee | 6 (periode I) | Handmatig | Papier | |||
TL 6b | Nee | 6 (periode II) | Handmatig | Papier | |||
LE 4a | 45 | 45 | Optie* | 4 (periode I) | Automatisch |
Koptelefoon |
Digitaal |
LE 4b | 45 | 45 | Optie* | 4 (periode II) | Automatisch | Koptelefoon Geprinte teksten |
Digitaal |
LE 5a | 45 | 45 | Optie* | 5 (periode I) | Automatisch |
Koptelefoon |
Digitaal |
LE 5b | 45 | 45 | Optie* | 5 (periode II) | Automatisch | Koptelefoon Geprinte teksten |
Digitaal |
LE <1F-1F versie 1 |
30 | 30 | Optie* | 6 | Automatisch |
Koptelefoon |
Digitaal |
LE <1F-1F versie 2 |
30 | 30 | Optie* | 6 | Automatisch | Koptelefoon Geprinte teksten |
Digitaal |
LE <1F-1F-2F versie 1 |
30 | 30 | Optie* | 7 |
Automatisch |
Koptelefoon Geprinte teksten |
Digitaal |
LE <1F-1F-2F versie 2 |
30 | 30 | Optie* | 7 | Automatisch | Koptelefoon Geprinte teksten |
Digitaal |
LE 1F-2F versie 1 | 30 | 30 | Optie* | 8 | Automatisch |
Koptelefoon |
Digitaal |
LE 1F-2F versie 2 | 30 | 30 | Optie* | 8 | Automatisch | Koptelefoon Geprinte teksten |
Digitaal |
LE 3F | 30 | - | Optie* | (leerlingen die het 2F niveau al beheersen) |
Automatisch |
Koptelefoon |
Digitaal |
WS 7 | 20 | - | Ja | 7 | Automatisch |
Koptelefoon |
Digitaal |
WS 8 | 20 | - | Ja | 8 | Automatisch | Koptelefoon | Digitaal |
SCHR 1F | 45 | - | Nee | 6, 7 en 8 | Handmatig | Toetsboekje | Papier |
SCHR 2F | 45 | - | Nee | 7 en 8 | Handmatig | Toetsboekje | Papier |
* Optie = De schoolbeheerder kan bij de leestoetsen de audio-ondersteuning aanzetten voor leerlingen met speciale ondersteuningsbehoeften.
Hoofd - Rekenen
Toets | Verwachte afnametijd (min) |
Audio | Aanbevolen leerjaar |
Wijze van beoordelen |
Benodigdheden | Toetsvorm | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Deel 1 | Deel 2 | ||||||
Rekenen 3a | 45 | 45 | Ja | 3 (periode I) | Automatisch |
Koptelefoon |
Digitaal |
Rekenen 3b | 45 | 45 | Ja | 3 (periode II) | Automatisch | Koptelefoon Denkpapier |
Digitaal |
Rekenen 4a | 45 | 45 | Ja | 4 (periode I) | Automatisch |
Koptelefoon |
Digitaal |
Rekenen 4b | 45 | 45 | Ja | 4 (periode II) | Automatisch | Koptelefoon Denkpapier |
Digitaal |
Rekenen 5a | 45 | 45 | Ja | 5 (periode I) | Automatisch |
Koptelefoon |
Digitaal |
Rekenen 5b | 45 | 45 | Ja | 5 (periode II) | Automatisch | Koptelefoon Denkpapier |
Digitaal |
Rekenen 6a | 45 | 45 | Ja | 6 (periode I) | Automatisch | Koptelefoon Denkpapier |
Digitaal |
Rekenen <1F-1F versie 1 |
30 | 30 | Ja | 6 (periode II) | Automatisch |
Koptelefoon |
Digitaal |
Rekenen <1F-1F versie 2 |
30 | 30 | Ja | 6 (periode II) | Automatisch |
Koptelefoon |
Digitaal |
Rekenen <1F-1F-1S versie 1 |
30 | 30 | Ja | 7 | Automatisch |
Koptelefoon |
Digitaal |
Rekenen <1F-1F-1S versie 2 |
30 | 30 | Ja | 7 | Automatisch |
Koptelefoon |
Digitaal |
Rekenen 1F-1S versie 1 |
45 | 45 | Ja | 8 | Automatisch |
Koptelefoon |
Digitaal |
Rekenen 1F-1S versie 2 |
45 | 45 | Ja | 8 | Automatisch |
Koptelefoon |
Digitaal |
Rekenen 2F-3F | 30 | 30 | Ja | (leerlingen die het 1S niveau al beheersen) |
Automatisch |
Koptelefoon |
Digitaal |
Hart & handen – Sociaal-emotionele ontwikkeling (SOC-EM), leeraanpak (LA), creatief vermogen (CV)
Toets | Verwachte afnametijd (min) |
Audio | Aanbevolen leerjaar |
Wijze van beoordelen |
Benodigdheden | Toetsvorm | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Deel 1 | Deel 2 | ||||||
SOC-EM 3-4 | 10 | - | Ja | 3 en 4 | Automatisch |
Koptelefoon |
Digitaal |
SOC-EM 5-6 | 15 | - | Ja | 5 en 6 | Automatisch |
Koptelefoon |
Digitaal |
SOC-EM 7-8 | 20 | - | Ja | 7 en 8 | Automatisch |
Koptelefoon |
Digitaal |
LA 3-4 | 10 | - | Ja | 3 en 4 | Automatisch |
Koptelefoon |
Digitaal |
LA 5-6 | 15 | - | Ja | 5 en 6 | Automatisch |
Koptelefoon |
Digitaal |
LA 7-8 | 20 | - | Ja | 7 en 8 | Automatisch |
Koptelefoon |
Digitaal |
CV 3-4 | 10 | - | Ja | 3 en 4 | Automatisch |
Koptelefoon |
Digitaal |
CV 5-6 | 15 | - | Ja | 5 en 6 | Automatisch |
Koptelefoon |
Digitaal |
CV 7-8 | 20 | - | Ja | 7 en 8 | Automatisch |
Koptelefoon |
Digitaal |