Toetsen en instrumenten

Het IEP LVS bevat verschillende hoofd-hart-handen-toetsen die ingezet kunnen worden om de vaardigheden van een leerling in beeld te brengen. De toetsen taal en rekenen brengen de cognitieve vaardigheden (hoofd) van een leerling in beeld. Maar dit zegt natuurlijk niet alles. Een kind is meer dan taal en rekenen. Er zijn meer vaardigheden van invloed op de ontwikkeling van een leerling. Daarom zijn in het LVS ook instrumenten opgenomen voor de hart-handen vaardigheden zoals leeraanpak, sociaal-emotionele ontwikkeling en creatief vermogen. 

Inhoudelijke informatie
Voor alle toetsen en instrumenten is in het IEP LVS een Toetswijzer beschikbaar. Als je meer wilt weten over de inhoud en de achtergrond van deze toetsen, ga dan via 'Menu', 'Toetsinformatie', naar een willekeurige toets. Bij 'Downloads' staat dan de Toetswijzer. 

Praktische informatie
Het overzicht van de toetsen vind je via ‘Menu’, ‘Toetsinformatie’. 

Je krijgt hier een lijst van alle toetsen en instrumenten te zien. Je kunt hier filteren op vaardigheid of op leerjaar om de toets te vinden die je zoekt. Wanneer je op ‘Bekijk’ klikt, krijg je alle informatie over deze toets te zien. Hier vind je bijvoorbeeld de verwachte afnametijd, de benodigdheden, de onderliggende aspectgroepen, etc. 

De meeste toetsen bestaan uit twee delen; de leerlingen krijgen na het eerste deel de instructie dat zij pas verder mogen als de juf of meester dat zegt. Je kunt er als leerkracht voor kiezen om de leerlingen direct het volgende deel te laten maken of ze eerst een pauze te geven, waarbij de lengte van deze pauze ook door de leerkracht wordt bepaald (een uur, een dag, etc.). Het is wenselijk om beide delen van één toets binnen een week af te nemen, i.v.m. de betrouwbaarheid van de uitslag. Als een leerling ziek wordt o.i.d., dan kun je hier van afwijken. 

Hieronder zie je een overzicht van alle toetsen en instrumenten in het IEP LVS.

Hoofd - Taal - Taalverzorging (TV), Technisch lezen (TL), Lezen (LZ), Woordenschat (WS), Schrijven (SCHR)

Toets

Verwachte
afnametijd
(min)

Audio Aanbevolen
leerjaar
Wijze van
beoordelen

Benodigdheden

Toetsvorm
  Deel 1 Deel 2          
TV 3a 30 30 Ja 3 (periode I) Automatisch Koptelefoon Digitaal

TV 3a
(papier)

30 30 Nee 3 (periode I) Handmatig

Leerkrachtboekje
Leerlingboekje
Afbeeldingen

Papier
TV 4a 30 30 Ja 4 (periode I) Automatisch Koptelefoon Digitaal
TV 4a
(papier)
30 30 Nee 4 (periode I) Handmatig

Leerkrachtboekje
Leerlingboekje
Afbeeldingen

Papier
TV 5a 30 30 Ja 5 (periode I) Automatisch Koptelefoon Digitaal
TV 5a
(papier)
30 30 Nee 5 (periode I) Handmatig

Leerkrachtboekje
Leerlingboekje
Afbeeldingen

Papier
TV <1F 20 - Ja (leerlingen die het 1F
niveau nog niet
beheersen)
Automatisch Koptelefoon Digitaal
TV <1F-1F 20 20 Ja 6 Automatisch Koptelefoon Digitaal
TV <1F-1F-2F 20 20 Ja 7 Automatisch Koptelefoon Digitaal
TV 1F-2F 30 30 Ja 8 Automatisch Koptelefoon Digitaal
TV 3F 30 - Ja (leerlingen die het 2F
niveau al beheersen)
Automatisch Koptelefoon Digitaal
TL 3a     Nee 3 (periode I) Handmatig   Papier
TL 4a     Nee 4 (periode I) Handmatig   Papier
TL 5a     Nee 5 (periode I) Handmatig   Papier
LZ 4a 45 45 Optie* 4 (periode I) Automatisch

Koptelefoon
Geprinte teksten 

Digitaal
LZ 5a 45 45 Optie* 5 (periode I) Automatisch

Koptelefoon
Geprinte teksten 

Digitaal
LZ <1F 30 - Optie*

(leerlingen die het 1F
niveau nog niet
beheersen)

Automatisch

Koptelefoon
Geprinte teksten 

Digitaal
LZ <1F-1F 30 30 Optie* 6 Automatisch

Koptelefoon
Geprinte teksten 

Digitaal
LZ <1F-1F-2F 30 30 Optie* 7

Automatisch

Koptelefoon
Geprinte teksten
Digitaal
LZ 1F-2F 30 30 Optie* 8 Automatisch

Koptelefoon
Geprinte teksten 

Digitaal
LZ 3F 30 - Optie* (leerlingen die het 2F
niveau al beheersen)
Automatisch

Koptelefoon
Geprinte teksten 

Digitaal
WS 7 20 - Ja 7 Automatisch

Koptelefoon

Digitaal
WS 8 20 - Ja 8 Automatisch Koptelefoon Digitaal
SCHR 1F 45 - Nee 6, 7 en 8 Handmatig Toetsboekje Papier
SCHR 2F 45 - Nee 7 en 8 Handmatig Toetsboekje Papier

* Optie = De schoolbeheerder kan bij de leestoetsen de audio-ondersteuning aanzetten voor leerlingen met speciale ondersteuningsbehoeften. 

Hoofd - Rekenen

Toets Verwachte
afnametijd (min)
Audio Aanbevolen
leerjaar
Wijze van
beoordelen
Benodigdheden Toetsvorm
  Deel 1 Deel 2          
Rekenen 3a 30 30 Ja 3 (periode I)
Automatisch

Koptelefoon
Denkpapier

Digitaal
Rekenen 4a 30 30 Ja 4 (periode I)
Automatisch

Koptelefoon
Denkpapier

Digitaal
Rekenen 5a 30 30 Ja 5 (periode I)
Automatisch

Koptelefoon
Denkpapier


Digitaal
Rekenen <1F 30 - Ja (leerlingen die het 1F
niveau nog niet beheersen)

Automatisch

Koptelefoon
Denkpapier

Digitaal
Rekenen <1F-1F 30 30 Ja 6 Automatisch

Koptelefoon
Denkpapier

Digitaal
Rekenen <1F-1F-1S 30 30 Ja 7 Automatisch

Koptelefoon
Denkpapier

Digitaal
Rekenen 1F-1S 45 45 Ja 8 Automatisch

Koptelefoon
Denkpapier

Digitaal
Rekenen 2F-3F 30 30 Ja (leerlingen die het 1S
niveau al beheersen)
Automatisch

Koptelefoon
Denkpapier

Digitaal

 

Hart & handen – Sociaal-emotionele ontwikkeling (SOC-EM), leeraanpak (LA), creatief vermogen (CV)

Toets Verwachte
afnametijd (min)
Audio Aanbevolen
leerjaar
Wijze van
beoordelen
Benodigdheden Toetsvorm
  Deel 1 Deel 2          
SOC-EM 3-4 20 - Ja 3 en 4 Automatisch

Koptelefoon

Digitaal
SOC-EM 5-6 15 20 Ja 5 en 6 Automatisch

Koptelefoon

Digitaal
SOC-EM 7-8 15 20 Ja 7 en 8 Automatisch

Koptelefoon

Digitaal
LA 3-4 15 - Ja 3 en 4 Automatisch

Koptelefoon

Digitaal
LA 5-6 15 15 Ja 5 en 6 Automatisch

Koptelefoon

Digitaal
LA 7-8 15 20 Ja 7 en 8 Automatisch

Koptelefoon

Digitaal
CV 5-6 20 10 Ja 5 en 6 Automatisch

Koptelefoon

Digitaal
CV 7-8 20 10 Ja 7 en 8 Automatisch

Koptelefoon

Digitaal